survey - sound to light

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Re: survey - sound to light

Postby support » 10 March 2023, 14:27

Ok noted Luc.
We will miss your posts in the forum.
Best wishes for your new life !
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Re: survey - sound to light

Postby Luc Henrion » 10 March 2023, 15:03

I'm still there ! But less so: at the age of 69... It's just that I sold all my lighting equipment -except my DMX cable ! - , I only sometimes push a few knobs when (kindly) asked ;)
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Re: survey - sound to light

Postby Luc Henrion » 13 March 2023, 20:00

Good. Want some ideas? Here it is!
Description of audio signal path & light actions:
- 1 "gain", obviously
- 2 "compression" and/or "expansion": some musics will need a little compression to make them "readable" by the level detectors, others (probably more...) will benefit from a little expansion to accentuate level differences "erased" by excessive compression.
- 3 division of the spectrum into multiple frequency bands: from 2 to 32 max.
These bands will be freely configurable, according to frequencies and/or notes (the display of the correspondence would be a plus). Example from 0 to 196 Hz, from 196 Hz to 294 Hz (G-D of a violin), from 294 to 440 (D-A), from 440 to 660 (A-E) from 660 to 20 KHz.
For each frequency band, there will be an action on one or more DMX channels, for example according to a level threshold (with possible overlap), example from -90 to -40 dB, channel 1 (blue), from -90 to -10 dB channel 2 (red), from -40 to + 20 dB channel 3 (white), with a choice of linear or exponential curve.
- 4 For each frequency band, an "ADSR" module inspired by synths: once the trigger threshold has been reached, an "envelope" allows you to modify the attack time ("A") of the DMX channel, then a decay ("D") to reach a sustain level ("S") and finally a release time ("R") when going below the threshold level.

Yes, it can get tricky! So plan "presets" like on a synth: "classical", "rock", etc...

Bon. Vous vouliez des idées ? En voici !
Description du trajet du signal audio & des actions sur la lumière:
- 1 « gain », évidemment
- 2 « compression » et/ou « expansion »: certaines musiques auront besoin d’un peu de compression pour les rendre « lisibles » par les détecteurs de niveau, d’autres (plus nombreuses probablement…) bénéficieront d’un peu d’expansion pour accentuer les différences de niveau « gommées » par un excès de compression.
- 3 division du spectre en multiples bandes de fréquences : de 2 à 32 max.
Ces bandes seront librement configurables, selon des fréquences et/ou des notes (l’affichage de la correspondance serait un plus). Exemple de 0 à 196 Hz, de 196 Hz à 294 Hz (sol-ré d’un violon), de 294 à 440 (ré-la), de 440 à 660 (la-mi) de 660 à 20 KHz.
Pour chaque bande de fréquence, action sur un ou plusieurs canaux DMX, par exemple selon un seuil de niveau (avec chevauchement possible), exemple de -90 à -40 dB, canal 1 (bleu), de -90 à -10 dB canal 2 (rouge), de -40 à + 20 dB canal 3 (blanc), avec au choix courbe linéaire ou exponentielle.
- 4 Pour chaque bande de fréquence, un module « ADSR » inspiré des synthés : une fois le seuil de déclenchement atteint, une « enveloppe » permet de modifier le temps d’attaque (« A ») du canal DMX, puis un temps de decay (« D ») pour atteindre un niveau défini (« S ») et enfin un temps de relâchement (« R ») lors du passage en dessous du niveau de seuil.

Oui, ça peut devenir complexe ! Donc prévoir des « presets » comme sur un synthé : « classical », « rock », etc.

Enjoy ! :mrgreen:
Luc Henrion
 
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Re: survey - sound to light

Postby support » 23 March 2023, 09:50

Sorry for the delay.

Thank you again for all these precious details.

We will certainly not be able to go so deep in the sound analyse, but it is important for us to know these targets.

Our first surprise is it looks the user is ready to regularly adjust these parameters in order to get the best possible "sound to light" effects rendering, while we basically thought that the user was preferring all automatic (no parameters) with of course lesser rendering.

We are still learning :-)
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Re: survey - sound to light

Postby Luc Henrion » 23 March 2023, 17:39

Both are possible... but not at the same time !
Spectral analysis - and separation seems to me unavoidable, expansion/compression of the dynamics too, but it could be "under the hood" indeed...
Luc Henrion
 
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