Good. Want some ideas? Here it is!
Description of audio signal path & light actions:
- 1 "gain", obviously
- 2 "compression" and/or "expansion": some musics will need a little compression to make them "readable" by the level detectors, others (probably more...) will benefit from a little expansion to accentuate level differences "erased" by excessive compression.
- 3 division of the spectrum into multiple frequency bands: from 2 to 32 max.
These bands will be freely configurable, according to frequencies and/or notes (the display of the correspondence would be a plus). Example from 0 to 196 Hz, from 196 Hz to 294 Hz (G-D of a violin), from 294 to 440 (D-A), from 440 to 660 (A-E) from 660 to 20 KHz.
For each frequency band, there will be an action on one or more DMX channels, for example according to a level threshold (with possible overlap), example from -90 to -40 dB, channel 1 (blue), from -90 to -10 dB channel 2 (red), from -40 to + 20 dB channel 3 (white), with a choice of linear or exponential curve.
- 4 For each frequency band, an "ADSR" module inspired by synths: once the trigger threshold has been reached, an "envelope" allows you to modify the attack time ("A") of the DMX channel, then a decay ("D") to reach a sustain level ("S") and finally a release time ("R") when going below the threshold level.
Yes, it can get tricky! So plan "presets" like on a synth: "classical", "rock", etc...
Bon. Vous vouliez des idées ? En voici !
Description du trajet du signal audio & des actions sur la lumière:
- 1 « gain », évidemment
- 2 « compression » et/ou « expansion »: certaines musiques auront besoin d’un peu de compression pour les rendre « lisibles » par les détecteurs de niveau, d’autres (plus nombreuses probablement…) bénéficieront d’un peu d’expansion pour accentuer les différences de niveau « gommées » par un excès de compression.
- 3 division du spectre en multiples bandes de fréquences : de 2 à 32 max.
Ces bandes seront librement configurables, selon des fréquences et/ou des notes (l’affichage de la correspondance serait un plus). Exemple de 0 à 196 Hz, de 196 Hz à 294 Hz (sol-ré d’un violon), de 294 à 440 (ré-la), de 440 à 660 (la-mi) de 660 à 20 KHz.
Pour chaque bande de fréquence, action sur un ou plusieurs canaux DMX, par exemple selon un seuil de niveau (avec chevauchement possible), exemple de -90 à -40 dB, canal 1 (bleu), de -90 à -10 dB canal 2 (rouge), de -40 à + 20 dB canal 3 (blanc), avec au choix courbe linéaire ou exponentielle.
- 4 Pour chaque bande de fréquence, un module « ADSR » inspiré des synthés : une fois le seuil de déclenchement atteint, une « enveloppe » permet de modifier le temps d’attaque (« A ») du canal DMX, puis un temps de decay (« D ») pour atteindre un niveau défini (« S ») et enfin un temps de relâchement (« R ») lors du passage en dessous du niveau de seuil.
Oui, ça peut devenir complexe ! Donc prévoir des « presets » comme sur un synthé : « classical », « rock », etc.
Enjoy !